What is suffering worth? Perspectives across disciplines on the treatment of victims

Ce colloque est organisé dans le cadre de l'Equipex Matrice, dont l'IODE est partenaire. Les responsables scientifiques sont Patrick Morvan, membre de l'IODE, Denis Peschanski, Directeur de recherche au CNRS, et Philippe Pierre, membre de l'IODE et directeur de l'axe Responsabilité et sécurité.

Franco-American Conference in Law, Criminology, Economics, History and Philosophy.

This interdisciplinary symposium explores a crucial but little-studied issue with growing importance today: what is the value of harm suffered by victims, whether of terrorism, crime or natural disasters. In law, politics, economics and public opinion, answers differ widely, and unequal treatment is the norm.

Across the globe, victims evoke a range of feelings, from compassion verging on celebrations of heroism, to denial, anger, indifference and even repulsion. Those reactions translate into wide variations in legal and economic responses to their harm.

The symposium will bring together experts in law, economics, psychology and public health to compare perspectives from the United States and France. It will be held in English at the French House at Columbia University in New York. It is part of the equipment of excellence MATRICE and the 13-Novembre research Program).

The speakers are prominent experts from the United States and France, including three prominent public officials, François MOLINS, Attorney General at the French Court of Cassation (Supreme Court), Cyrus VANCE Jr. (District Attorney for New York County) and Elisabeth PELSEZ (Delegate to the French Minister of Justice). They will be joined by professors of law, economics, history and philosophy. Speakers will address questions such as:
• Do we really care about all victims?
• Should all victims be treated equally? Is there a moral or legal "hierarchy" of victims?
• Why do some victims touch us more and some less? Why do they evoke such a range of feelings?
• What does this diversity of reactions teach us about society? Does it exacerbate an ideological divide? Does our treatment of victims have a cathartic effect?
• What can we learn from the approaches of civil liability law, criminal law, economics, history and philosophy?

Le colloque de New York explore une problématique délicate et peu étudiée à la lumière des événements criminels qui se sont produits au cours des cinq dernières années : la perception inégale de la « valeur » des victimes dans l’opinion publique comme par les institutions publiques et la « hiérarchie » immatérielle voire proprement juridique qui en découle.

Les victimes d’infractions, quelles qu’elles soient (attentats terroristes, homicides, infractions sexuelles, accidents collectifs, atteintes à la santé publique, etc.), où qu’elles soient dans le monde, suscitent une gamme, un éventail de sentiments qui se déploient d’un extrême à l’autre : de la compassion la plus vive – parfois la célébration d’un héroïsme - jusqu’au déni, parfois la répulsion, en passant par une indifférence elle-même teintée de nuances.

Ce colloque se déroulera en langue anglaise. Il se tiendra à New York, à la Columbia University, au sein de la French House (Maison française) fondée il y a plus d’un siècle. Il s’inscrit dans le cadre de l’équipement d’excellence MATRICE et du programme de recherche 13-Novembre

Les intervenants, parmi lesquels le Procureur général près la Cour de cassation François MOLINS, le New York County District Attorney Cyrus VANCE Jr, Elisabeth PELSEZ (Déléguée interministérielle à l’aide aux victimes) ainsi que des professeurs de droit, d’économie, d’histoire et de philosophie se saisiront notamment de ces questions :

• Nous soucions-nous également de toutes les victimes ?
  • Toutes les victimes se valent-elles ? Existe-t-il une « hiérarchie » morale et même juridique entre les victimes ?
  • Pourquoi les victimes nous touchent-elles plus ou moins ? Pourquoi suscitent-elles un éventail de sentiments, allant de la compassion extrême jusqu’à l’indifférence et, parfois, la haine ?
  • Que nous enseigne cette diversité de réactions sur la société et les institutions ? Le sort des victimes est-il susceptible de diviser, exacerber un clivage idéologique ? Les faits divers ou grandes affaires criminelles produisent-elles un effet cathartique ?
  • Quelles sont les approches du droit de la responsabilité civile, du droit pénal et de la procédure pénale, de l’économie, de l’histoire et de la philosophie ?

Program

9 a.m. – 12 :30 a.m.

MORNING (Chair: Pierre-André CHIAPPORI, E. Rowan and Barbara Steinschneider Professor of Economics, Director of The French House, Columbia University)

- The Perception of the "Value" of the Victim by the Judicial Authorities in the Initiation and Conduct of Criminal Proceedings and of the Greater or Lesser Compassion of the Magistrate